ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه خاورمیانه‌

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1129660/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه لابی‌های باکو، آمریکا را علیه ایران می‌شورانند؟

حمله بالگرد رژیم صهیونیستی به ماهیگیران در دریای غزه

تایلند کشته شدن دو اسیر خود در غزه را تأیید کرد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در هفته آینده

شرکت‌های دانش‌ بنیان ایلام حمایت می‌شوند

روزنامه آمریکایی: پیشروی‌های روسیه کاخ سفید را نگران کرده است

پلیس فرانسه یک فرد مسلح را به ضرب گلوله کشت

رشد 86 درصدی خروج سرمایه از بورس

تمام هزینه‌های مربوط به درمان کودکان به پشتوانه منابع مالیاتی دولت رایگان شد

لرستان رتبه اول پرداخت تسهیلات تبصره 18کشور را کسب‌کرد

تمام هزینه‌های درمان کودکان به پشتوانه منابع مالیاتی رایگان شد

حضور اقتصادی کامران قاسم‌پور در مسابقات و معاف شدن از جام تختی؛ تافته‌ی جدا بافته!

وزیر اقتصاد: منطقه آزاد مازندران دروازه تجارت و صادرات با هدف رشد اقتصادی شود

مدیران استان بوشهر در رفع مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی اهتمام ورزند

حمله حزب‌الله با پهپاد رزمی حامل راکت به پایگاه صهیونیست‌ها

شمار شهدای غزه به 35 هزار و 303 نفر افزایش یافت

حملات القسام و سرایاالقدس علیه صهیونیست‌ها

راهپیمایی میلیونی امروز مردم یمن در حمایت از غزه

عجیب اما باورنکردنی؛ قیمت انواع خودرو 40 سال قبل را ببینید

حق‌طلبی و عدالت‌خواهی امروز در مقابل نظام سلطه به برکت خون شهدا حاصل شده است/ پارک موزه دفاع مقدس ساری می‌تواند یکی از مراکز گردشگردی برای مردم با هر سلیقه‌ای باشد

تاثیر نابرابری درآمد در افزایش مخارج سلامت خانوار

حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه

مقاومت عراق «ایلات» را هدف قرار داد

گسترش درگیری‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان

‌ مالیاتی که می‌دهیم کجا خرج می‌شود؟

چالش‌های رژیم صهیونیستی با انصارالله در دریای سرخ

بسته اقدامات مالیاتی دولت در جهت حمایت از مشارکت اقتصادی حداکثری مردم در جهش تولید

گرانی مسکن و رنج‌های روزمره شهروندان

سازمان امور مالیاتی: پزشکان بدون کارتخوان متخلفند

سفر دوم رئیس جمهور به مازندران پربار خواهد بود

مادر شهیدان والامقام «دهشت حائری» به فرزندان شهیدش پیوست

دختران شهدای گیلان تجلیل شدند

حضور وزیر اقتصادی و دارایی در گلزار شهدای نکا

کشف 3 تن مرغ و گوشت خارج از شبکه توزیع در آمل

ابراز تاسف حماس از اظهارات محمود عباس در نشست منامه

حمله به کنیسه یهودی در شمال غرب فرانسه

اسپانیا با درخواست پهلوگیری کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرد

ابلاغ پیام تبریک رحیم سرهنگی به روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در 27 اردیبهشت/ حضور جداگانه دو معاون این سازمان برای قدردانی از تلاش کارکنان این روابط عمومی

برپایی نمایشگاه عکس رضوی در جزیره کیش

برگزاری امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان کیش

لغو ممنوعیت واردات برخی از کالا‌های گروه 4

برای صفرشدن صف وام ازدواج 800 همت نیاز است

باید در جنگ اقتصادی و رسانه‌ای دشمن را شکست بدهیم

کاهش تورم و اشتغالزایی شاه کلید رونق اقتصادی

سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت

کره شمالی موشک بالستیک به سمت دریای شرقی پرتاب کرد

قیمت نفت بالارفت

رونمایی کتاب «معمای تورم بالا»

صادرات استان کرمان به 17 کشور دنیا

معادلات اصولگرایان پیچیده شد