ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90 اخبار ایران

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - با وجود افزایش فقر در جامعه دولت امکانات کمتری برای سیاست‌گذاری در جهت کاهش فقر در اختیار دارد.بر این اساس شاخص سرانه حقیقی بودجه عمومی، در سال 1403 به سطح سال 1390 خواهد رسید. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بودجه عمومی از دو طریق می‌تواند بر روی نرخ فقر اثرگذاری باشد. از یک سمت اثرگذاری بودجه عمومی بر روی عملکرد اقتصادی است که ممکن است منجر به رشد اقتصادی و یا تورم شود که به اثرگذاری غیرمستقیم بودجه عمومی بر روی نرخ فقر شناخته می‌شود.
اما در سوی دیگر بودجه عمومی کارکرد دیگری دارد که به توزیع درآمد مشهور است و با هدف فقرزدایی به تخصیص اعتبارت حمایتی می‌پردازد که از طریق مالیات‌ها تأمین مالی می‌شوند. ارزیابی مکانیزم‌های اثرگذاری بودجه عمومی بر روی نرخ فقر نشان‌می‌دهد که آیا لایحه بودجه سال 1403 با مولفه‌های که گفته شد در سال آینده حامی فقرا خواهد بود یا خیر.
بر اساس داده‌های برآوردی سرانه حقیقی بودجه عمومی ، این شاخص در سال 1403 به سطح سال 1390 خواهد رسید به‌عبارت دیگر بر اساس لایحه بودجه، دولت در سال 1403 معادل 5 میلیون تومان به قیمت‌های ثابت سال 1395 برای هر ایرانی هزینه خواهد که دقیقاً معادل همان مبلغ در سال 1390 است. این در حالی است که اگر از منظر فقر (که یکی از موضوعات مهم است که بودجه نسبت به آن مسئولیت دارد) به موضوع توجه شود، جمعیت فقرا در سال 1403 در کشور حدود 10 میلیون نفر بیشتر از سال 1390 است. با فرض اینکه کاهش سرانه بودجه به معنی کاهش به نسبت مساوی میان همه موضوعات بودجه‌ای باشد، می‌توان نتیجه گرفت با وجود افزایش قابل توجه نرخ فقر، امکانات بودجه برای مقابله با فقر در سطح سال 1390 قرار دارد.
این گزارش ادامه می‌دهد که لایحه بودجه سال 1403 نشان‌می‌دهد که نسبت بودجه عمرانی به تولید ناخالص داخلی در کشور همچنان روندی نزولی دارد، این مسئله در کنار کاهش حقیقی هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی، نشان دهنده کاهش اثرگذاری بودجه بر روی رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش نرخ فقر است. 
این گزارش توضیح می‌دهد که بر اساس داده‌های برآوردی شیب کاهشی شاخص نسبت کسری تراز عملیاتی به تولید ناخالص داخلی برای سال 1403 تندتر شده و این کاهش به‌دلیل تکیه بیشتر بر درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌های بودجه‌ای و نرخ رشد اقتصادی مناسب در سال‌های اخیر است. فارغ از سایر تبعات این مسئله که در جای خود قابل تحلیل است، به‌طور کلی این موضوع از منظر کاهش کسری بودجه و تبعات آن برای تورم و افزایش فقر می‌تواند مثبت ارزیابی شود. با این حال، ترکیب جمعیت پرداخت کننده مالیات خود می‌تواند از منظر تأثیر بر فقرا یا جمعیت نزدیک خط‌فقر قابل تحلیل باشد. 
هرچند که سیاست‌گذار سعی کرده مالیات بر ارزش افزوده اثر کمتری بر روی فقرا داشته‌باشد، با این حال این شیوه مالیات ستانی، روش ایده آل برای توزیع درآمد و مقابله با فقر نیست. ایده‌آل‌ترین نوع مالیات در مقابله با فقر، مالیات بر مجموع درآمدها است و سازه مالیاتی در ایران فاصله زیادی با شرایط مطلوب دارد.
در این گزارش مطرح می‌شود که تسهیلات تکلیفی اشتغال‌زایی که بخشی از آن به فقرا اختصاص می‌یابد از ظرفیت‌های خوب دیده شده در بودجه‌های سال‌های اخیر است که مبلغ آن در بودجه سال 1403 نیز افزایش یافته‌است. با این حال، عملکرد ضعیف این تسهیلات در سال‌های گذشته امید به تأثیر قابل توجه آن بر کاهش فقر از طریق اشتغال و توانمندسازی را مبهم می‌کند.
در این گزارش آمده است که بر اساس قوانین برنامه و با توجه به رشد 35 درصدی حداقل دستمزد، متوسط مستمری کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز باید 35 درصد افزایش یابد با این حال در بند (ذ) تبصره 15 بخش اول قانون بودجه سال 1403 میزان رشد مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد (30%) تعیین شده است که کمتر از 35 درصد رشد حداقل دستمزد است. 
فقیرترین فقرا در اولویت کالابرگ قرار بگیرند
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌کند که اعتبارات لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌طور مشخص در لایحه بودجه سال 1403 پیش بینی شود و از جابه‌جایی ردیف‌های تبصره هدفمندی که در سال 1402 در دستور کار دولت قرار گرفت، اجتناب شود. همچنین در شرایطی که دلایل گذشته گسترش فقر در ایران همچنان به قوت خود باقی است ادامه روند فقرزدایی به سبک گذشته در بودجه عمومی خطای سیاست‌گذاری به‌حساب می‌آید، بنابراین اعتبارات حمایتی در بودجه عمومی نیازمند یک بازنگری کلی در راستای اولویت‌بندی و انتظام بخشی است. رویکرد اولویت‌بندی برای تخصیص اعتبارات حمایتی ناکارآمدی‌های کنونی بودجه عمومی در راستای فقرزدایی را کاهش داده و منجر به بهبود اثرگذاری بودجه عمومی بر نرخ فقر می‌شود. به این منظور پیشنهاد می‌شود در تخصیص اعتبارات مربوط به مصارف حمایتی هدفمندی یارانه که اصلی‌ترین بخش بودجه در مقابله با فقر شناخته می‌شود، توجه ویژه به دو گروه فقیرترین فقرا و کودکان، از جمله در موضوع یارانه‌های تشویقی کالابرگ الکترونیک در اولویت قرار گیرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1128065/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

آمریکا: حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم

لحظه موشکباران مواضع نظامیان صهیونیست

لایحه اعزام زندانیان به میدان جنگ در پارلمان اوکراین تصویب شد

آمریکا: به سرباز بازداشت شده در روسیه دسترسی کنسولی نداریم

تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی

خطر بزرگ‌ترش روی بازار کار/تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

افشاگری‌های هاشمی

هشدار درباره حریم مدارس

هدف نتانیاهو از تسلط بر گذرگاه رفح چه بود؟

لحظه هلاکت مامور موساد در مصر

اعتصاب دانشجویان اسپانیایی در حمایت از غزه

وقتی «فارسی» زبانِ مخالفت با اسرائیل می‌شود

میزان واردات هواپیما و هلی‌کوپتر به کشور در دولت سیزدهم اعلام شد

مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز تمدید شد

تلاش انتخاباتی اصولگرایان زیر سایه اختلافات تندروها

دیروز «زیرساخت»‌، امروز «کرامت زن» ‌

اعلام آمادگی روسیه برای کمک به عادی‌سازی روابط باکو و ایروان

هشدار جدی روسیه به مکرون

المرت: به محمود عباس پیشنهاد تشکیل دولت فلسطینی را دادم

انتقاد شدید یک دانشجو به رئیس دانشگاه کلمبیا: چرا مانند جنایتکاران رفتار می‌کنی؟

آخرین وضعیت مذاکرات آتش‌بس در غزه

صداهایی از غزه؛ به کوری چشم دشمن، دوباره خانه‌های خود را آجر به آجر می‌سازیم

معامله گران محتاط شدند؛ بازار طلا به کف حمایت برگشت

راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد؛ آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز

پوتین: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در برابر تحریم‌های جدید کارآمد است

مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار تمدید شد

صنعت دستاوردسازی در فرزندآوری!

هم‌میهن: چه کسانی از خشم و اعتراض مردم سودجویی می‌کنند؟

چگونه حزب‌الله با یک عملیات پهپادی ضربه‌ای دردناک به ارتش اسرائیل وارد کرد؟

گالانت در رجزخوانی برای حزب الله: تابستان داغی خواهیم داشت!

دستگیری ده‌ها نفر در اردوگاه حامیان فلسطین دانشگاه جورج واشنگتن

موج انزجار دانشجویان از صهیونیست‌ها به دانشگاه لوزان سوییس رسید

بسته شدن یکی از بزرگترین خیابان‌های نیویورک توسط دانشجویان حامی فلسطین

کارنامه تجارت خارجی دولت رئیسی در ماه اول سال

بودجه در کجا مصرف می‌شود؟

سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است

آصفی: دیگر هیچ عرصه بین‌المللی نیست که رژیم صهیونیستی لطمه ویرانگری در آن نخورده باشد

توجه به تولید دانش بنیان کلید حل مشکل اقتصادی کشور است

ذره‌بین روی بودجه فرهنگی