ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اصلاح‌طلبان قهر را کنارگذاشتند خواندنی ها

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بالاخره اما و اگرهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان به پایان رسید و آنها برای حضور در مجلس یازدهم نام نویسی کردند. درماه‌های منتهی به نام نویسی انتخاباتی بود که برخی اصلاح‌طلبان گلایه‌هایی را مطرح می‌کردند که از جمله آنها عدم احراز صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان بود. از سوی دیگر اصلاح‌طلبانی هم دیدگاه‌های دیگری داشتند مانند سعیدحجاریان که گفته بود: «یکی از ابعاد مشارکت مشروط این است که منتظر بمانیم و ببینیم هسته اصولگرایان بنا دارند چگونه انتخاباتی را برگزار کنند، وجه دیگر حضور مشروط، اشتراط با نفس است؛ یعنی باید میان خودمان بر سر کیفیت زمین بازی انتخابات توافق کنیم، این دو شرط پهلو به پهلوی هم هستند. البته شرط‌های دیگری هم وجود دارد که لازمه طرح و تحقق آن، تهیه منشور اصلاح‌طلبی است».‌ اما در نهایت آنچه بهزاد نبوی به آن اعتقاد داشت به مرحله اجرا درآمد: «قهر با صندوق رای برای یک اصلاح‌طلب قابل تصور نیست مگر آنکه امکان سیاست‌ورزی وجود نداشته باشد.» بر همین اساس اصلاح‌طلبان به تدریج به ستاد وزارت کشور می‌روند تا برای انتخابات ثبت نام کنند. شاید اعلام عدم کاندیداتوری لاریجانی برای مجلس یازدهم به منزله یک شوک بود اما دیروز خبری اعلام شد که آن هم دست کمی از شوک نیامدن لاریجانی ندارد که عدم ثبت نام عارف است.
اولویت مجلس یازدهم
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی از اعضای حزب خود خواست در انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کنند، در بیانیه‌ای که این حزب منتشر کرده تاکید شده بود: «اکنون نمی‌توان رفتار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات را به درستی ارزیابی کرد لذا به اعضای خود در سراسر کشور اعلام می‌کنیم که فعلا فرصت ثبت‌نام در انتخابات را از دست ندهند». بر همین اساس علی شکوری راد دبیرکل این حزب پیشقدم شد و ثبت نام کرد. علی شکوری‌راد گفت: «اولویت مجلس یازدهم بازگرداندن هویت مجلس است که به تاراج رفته و در راس امور نیست. اولین کار نمایندگان این است که این هویت را بازگردانند تا مجلس قانونگذاری کند». وی در ادامه بر قانونی بودن فرایند بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد و گفت: در تعامل با سایر احزاب اصلاح‌طلب تلاش می‌کنیم افراد شایسته‌ای در لیست اصلاحات قرار گیرد و امید مردم بازگردد. شکوری‌راد با بیان اینکه طرح سرا همچنان در دستور کار قرارداد دارد، افزود: این طرح برای تنظیم لیست نهایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است و هرکس که در راستای جریان اصلاح‌طلبی وارد انتخابات می‌شود باید با این طرح هماهنگ باشد. در چارچوب طرح سرا و پس از بررسی صلاحیت‌ها کارمان را ادامه می‌دهیم. شکوری‌راد در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان در انتخابات قبلی لیست امیدی را ارائه کردند که شورای نگهبان اعضای این لیست را تایید کرده بود و مردم امروز دیگر اعتمادی به نمایندگان و عملکرد این لیست ندارند و شما چه جوابی برای مردم دارید، گفت: نمایندگانی که ما برای لیست امید انتخاب کردیم از سبد شورای نگهبان انتخاب کردیم و از سبد مردم نبودند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شما آیا آقای عارف را هم به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب قبول ندارید؟ اظهار داشت: عارف به عنوان یک نماینده موفق بوده است ولی باید در فراکسیون امید چهره‌های برجسته ورود می‌کردند تا کارهای بزرگتری انجام شود برخی نمایندگان در مجلس بحث سیاسی می‌کنند و برخی کار کارشناسی انجام می‌دهند و تقسیم کار صورت می‌گیرد.
معجزه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد مگر...
پس از دبیرکل حزب اتحاد قائم مقام این حزب برای انتخابات ثبت نام کرد. آذر منصوری همانند علی شکوری راد سابقه نمایندگی در مجلس ششم را دارد. قائم مقام حزب اتحاد ملت، تصریح کرد که فرصت انتخابات را نباید از دست داد. آذر منصوری اظهار کرد: انتخابات در کشور ما نماد رای و تجلی اراده مردم در حاکمیت است. هر نیروی دموکراسی خواه و نیرویی که باور دارد که باید از ظرفیت خاص کشور استفاده کرد نباید نسبت به اصل انتخابات بی‌توجه باشد. منصوری تصریح کرد: هیچ معجزه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد مگر با پیگیری مطالبات مردم. نهادها باید چنان در چارچوب قانونی خود عمل کنند که فقط خواست مردم را پیگیری کنند. وی افزود: می‌دانیم شرایط کشور بسیار سخت است تصمیم‌گیری برای شرکت در انتخابات هم بسیار سخت است این ثبت نام هم به معنی اعلام حضور برای استفاده از ظرفیت‌های کشور است. حداقل گامی که برای احیای ظرفیت‌های قانون اساسی وجود دارد این است که اجازه ندهیم شرایط کشور به سمتی برود که نهادهای انتخابی هیچ جایگاهی در تصمیم‌گیری کشور نداشته باشند. کسانی که اعتقاد دارند هیچ درمانی برای درد‌های مردم جز بازگشت به رای و ‌نظر مردم نیست باید در انتخابات شرکت کنند. این فعال سیاسی با تاکید بر ضرورت حضور زنان در انتخابات گفت: نمایندگان زن مجلس دهم با وجود آنکه اقلیت بودند صدای مردم شدند. این حضور تاکیدی بر انتخاباتی آزاد و عادلانه برای به رسمیت شناختن حق رای مردم است. همه ایرانیان فارغ از اختلاف سلیقه‌ها که جزو ذات دموکراسی است باید حق انتخاب شدن و انتخاب کردن داشته باشند.
عارف ثبت نام نمی‌کند؟
عصر دیروز محمدعلی وکیلی نماینده تهران برای مجلس یازدهم هم ثبت نام کرد و گفت: تا آنجا که از دوستان شنیده‌ام آقای عارف اعلام کرده‌اند که برای انتخابات مجلس یازدهم شرکت نمی‌کنند. پیش از این نیز جلال میرزایی یکی از اعضای فراکسیون امید در مجلس نیز به یک خبرگزاری گفته بود: «بعید می‌دانم عارف برای انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کند». در این ایام بحث‌هایی درباره سرلیست بودن عارف مطرح شد که برخی اصلاح‌طلبان با آن مخالف بودند. وی در 11آذر چنین گفت: «ائتلاف صورت گرفته در جریان انتخابات مجلس دهم را ناکارآمد قلمداد کرد». بنابراین شاید همین گلایه‌هاست که وکیلی بر اساس آن از عدم کاندیداتوری عارف می‌گوید. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، با بیان اینکه در 40 سال گذشته همیشه به تکلیفی که بر عهده‌ام بوده عمل کرده‌ام و در آینده هم همین‌گونه عمل خواهم کرد، افزود: از جوانان باانگیزه و نخبگان می‌خواهم در انتخابات مجلس یازدهم برای پیگیری مطالبات بحق مردم و جلوگیری از به حاشیه رفتن نهاد قانون‌گذاری کشور ثبت نام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/109549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر