ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یک شیوع مرموز در سرزمین اژدهای زرد آسیا

یک شیوع مرموز در سرزمین اژدهای زرد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ابتکار / با کاهش محدودیت‌های بهداشتی در چین، بخش بزرگ‌تری از جمعیت وجود دارند که نسبت به برخی پاتوژن‌ها مصونیت ندارند و بنابراین بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. اینکه کودکان چینی بیشتر با عوامل رایج بیماری‌زا مواجه می‌شوند، چیز نگران‌کننده‌ای نیست؛ این شرایط به بدن کمک می‌کند تا آنتی‌بادی‌های مورد نیاز را بسازد و از آن‌ها محافظت کند.
گزارش‌های رسانه‌های محلی چین نشان داده بیمارستان‌های کودکان این کشور مملو از بیمار است، اما مقامات چینی می‌گویند که افزایش بیماری ناشی از بیماری‌های شناخته‌شده است که پس از حذف محدودیت‌های کووید، به طور گسترده‌تری در گردش هستند. درخواست سازمان جهانی بهداشت برای اطلاعات بیشتر در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی در چین، روز‌های گذشته نگرانی‌هایی را در سطح جهان ایجاد کرد. سازمان جهانی بهداشت پس از این درخواست، اعلام کرد که مقامات بهداشتی هیچ عامل بیماری‌زای جدید یا غیرعادی در این زمینه مشاهده نکرده‌اند.
بازار
چه اتفاقی در چین افتاده است؟
به گزارش یورونیوز، بیماری‌های تنفسی در حالی در چین روبه افزایش گزارش شده است که این کشور اولین فصل سرما را پس از لغو محدودیت‌های سخت‌گیرانه کوید19 تجربه می‌کند.
شیوع بیماری‌های تنفسی در چین زمانی مورد توجه قرار گرفت که سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در راستای برنامه پایش بیماری‌های نوظهور (ProMED) از این کشور خواست اطلاعات بیشتری در خصوص بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه کودکان در چین ارائه دهد. از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از کودکان چینی که روی تخت‌های مراکز درمانی بودن را دست به دست می‌کردند و رسانه‌ها محلی در شمال غربی چین نیز ویدئوهایی از بیمارستان‌های شلوغ این کشور منتشر کردند که نگرانی‌ها را در این زمینه تشدید کرد.
در جهانی که هنوز هم تاحدودی درگیر ویروس کروناست، اخبار چین در خصوص افزایش ناگهانی بیماری‌های تنفسی، نگرانی عده‌ای را برانگیخته و این مسئله قابل درک است. طی روز‌های اخیر تعداد کودکان مبتلا به ذات‌الریه به اوج خود رسیده است؛ به‌طوری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، بیش از 3500 مورد ابتلا به عفونت تنفسی را در بیمارستان اطفال بستری کرده است.
اما به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، درست 15 دی 1398 بود که بیانیه ای از سازمان بهداشت با عنوان «ذات الریه با علت ناشناخته-چین» منتشر شد، بنابراین جای تعجب نیست که اخبار مربوط به شیوع مرموز دیگری در این کشور توجه همه را به خود جلب کند، اما یک پزشک سازمان جهانی بهداشت نسبت به نتیجه گیری سریع در این زمینه هشدار داده و می‌گوید دریافت اطلاعات بیشتر بسیار مهم است.
اولین مورد چه زمانی گزارش شد؟
کمیسیون بهداشت ملی چین اولین مورد یک ذات الریه ناشناخته را 23 آبان اعلام کرد. از آن زمان، موارد افزایش یافت که بیشتر آنها منجر به بستری شدن در بیمارستان شد.
گفته می شود که این شیوع عمدتاً در پکن پایتخت چین است، اما در شمال شرقی استان لیائونینگ و سایر مناطق نیز رخ داده است. الجزیره هفته گذشته گزارش داد: «یکی از بیمارستان‌های بزرگ در پکن گزارش داده به طور متوسط هر روز حدود 1200 بیمار به اورژانس مراجعه می کنند.»
در مورد این بیماری مرموز چه می‌دانیم؟
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مناطق شمال چین از اواسط اکتبر (اواخر مهر) در مقایسه با مدت مشابه در 3 سال گذشته، افزایش بیماری‌های شبه آنفلوانزا را گزارش کردند.
برنامه پایش بیماری‌های نوظهور نیز گروه‌هایی از ذات‌الریه تشخیص داده ‌نشده در کودکان شمال چین را گزارش کرده‌اند.
سازمان بهداشت جهانی گفته مشخص نیست که آیا این موارد با افزایش کلی عفونت‌های تنفسی مرتبط هستند یا رویدادهای جداگانه ای است. در 21 نوامبر، (1آذر) سیستم نظارت بر بیماری های عمومی برنامه پایش بیماری‌های نوظهور اطلاعیه ای در مورد گزارش‌های ذات الریه تشخیص داده نشده صادر کرد. این هشدار می‌گوید بیمارستان‌های کودکان در پکن و لیائونینگ، که 500 مایل از هم فاصله دارند، غرق از کودکان بیمار هستند.
برنامه پایش بیماری‌های نوظهور گفت: «این گزارش حاکی از شیوع گسترده یک بیماری تنفسی تشخیص داده نشده است. به هیچ وجه مشخص نیست که این شیوع از چه زمانی شروع شده است، زیرا غیرعادی است که بسیاری از کودکان به این سرعت تحت تاثیر قرار گیرند.
گزارش نشان نداده که بزرگسالان تحت تاثیر قرار گرفته باشند و نشان می دهد که برخی از کودکان در مدارس این بیماری را گرفته اند.یک بیمارستان کودکان پکن به رسانه دولتی CCTV گفت که روزانه حداقل 7هزار بیمار در آنجا پذیرش می شوند که بیش از ظرفیت است.
طبق آخرین آمار‌های رسمی تا 30 نوامبر سال میلادی جاری، چین وجود هیچ پاتوژن (عامل بیماری‌زا) جدید و ناشناخته‌ای را در مبتلایان به ذات‌الریه گزارش نکرده است. هم‌چنین متخصصان اعلام کرده‌اند که این موج بیماری همانند پاندمی کووید، همه‌گیر نخواهد شد.
علائم این بیماری چیست؟
مقامات بهداشتی چین گفته‌اند که افزایش عفونت ها ترکیبی از ویروس‌های شناخته شده هستند و با اولین فصل سرما این کشور پس از لغو محدودیت‌های سختگیرانه کووید در دسامبر (آذر) گذشته مرتبط بوده‌اند.
علائم شامل تب، التهاب ریه بدون سرفه و گره‌های ریوی (‌توده‌هایی روی ریه‌ها) هستند که معمولاً از عفونت گذشته ناشی می شوند. هیچ مرگی در مورد این بیماری گزارش نشده است.مایکوپلاسما پنومونیه یک باکتری است که به طور معمول باعث عفونت خفیف با علائمی شبیه سرماخوردگی می شود. این بیماری به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد، اما گاهی اوقات سرفه می‌تواند هفته‌ها طول بکشد و کودکان کوچک‌تر با سیستم ایمنی نوپا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات‌الریه هستند.
چین درباره شیوع این بیماری چه گفته است؟
مقامات چینی اعلام کردند که افزایش بیماری های تنفسی تا حدی به دلیل رفع محدودیت های کووید-19 بوده است. چین خیلی دیرتر از بسیاری از کشورها، محدودیت‌های مربوط به کووید را کنار گذاشت و قوانین آزمایش و قرنطینه را در دسامبر گذشته لغو کرد.
مقامات همچنین گفتند که این افزایش به دلیل بیماری‌های شناخته شده در گردش است، از جمله آنفولانزا، ویروس سین‌سیشیال تنفسی، کووید-19 و پنومونی مایکوپلاسما، یک عفونت باکتریایی رایج که معمولاً کودکان کوچکتر را تحت تأثیر قرار می دهد. به گفته مقامات چینی، هوای سرد نیز در این زمینه نقش داشته است.
وانگ کوانی، کارشناس ارشد اپیدمیولوژیک مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های پکن، به رسانه‌های دولتی گفت: با کاهش شدید دما در پکن، در شمال چین، پایتخت وارد فصل شیوع بالای بیماری‌های عفونی تنفسی شد.چین گفته است که هیچ بیماری غیرمعمول یا جدیدی پیدا نکرده و ادامه داده که افزایش عفونت‌ها باعث شلوغ شدن بیش از حد بیمارستان‌ها نشده است.
آیا این ویروس می‌تواند به سایر کشورها سرایت کند؟
مایکوپلاسما برخلاف کووید، یک میکروب شناخته شده و رایج است که هرچند سال یک بار باعث شیوع تازه‌ای می‌شود. ویروس‌های دیگری نیز در حال گردش هستند، به‌ویژه ویروس سین‌سیشیال تنفسی، به این معنی که احتمالاً در زمستان امسال کشورهای سراسر جهان با انواع پاتوژن‌ها مواجه خواهند شد. دولت‌ها باید آمادگی خود را در این زمینه بررسی کنند و زیرساخت های بهداشتی خود را در حالت آماده باش قرار دهند. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیز باید برای مقابله با بیمارانی که از مشکلات تنفسی شکایت دارند، آمادگی لازم را داشته باشند.
چرا در موج اخیر کودکان بیشتر مورد هدف هستند؟
برخی کارشناسان ادعا کرده‌اند که افزایش موارد ذات‌الریه در کودکان چینی به دلیل «بدهی ایمنی» است. به عبارتی کودکان در طول قرنطینه‌های پی در پی کرونا، در معرض عفونت‌های معمول دوران کودکی قرار نگرفته‌اند و حالا که محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته، در معرض عوامل بیماری‌زا قرار دارند و ابتلای آن‌ها طبیعی است؛ تا [پس از ابتلا] مصونیت در آن‌ها ایجاد شود.وقتی محدودیت‌های بهداشتی در یک جامعه کاسته شوند، بخش بزرگ‌تری از جمعیت وجود دارند که نسبت به برخی عوامل بیماری‌زا مصونیت ندارند و بنابراین بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. اینکه کودکان بیشتر با عوامل رایج بیماری‌زا مواجه می‌شوند، چیز نگران‌کننده‌ای نیست؛ این شرایط به بدن کمک می‌کند تا آنتی‌بادی‌های مورد نیاز را بسازد و از آن‌ها محافظت کند.از آنجا که عفونت‌های مایکوپلاسما نسبت به سایر اشکال ذات‌الریه، طولانی‌تر و شدیدتر است، موارد ابتلا اغلب در میان کودکان مدرسه‌ای و نوجوانان دیده می‌شود، اما می‌توان آن را به راحتی با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کرد.
باید توجه داشت که علاوه بر مایکوپلاسما، ویروس‌های سرماخوردگی (راینو ویروس)، آنفلوانزا و R.S.V (ویروس سنسیشیال تنفسی) نیز در خصوص شیوع موج بیماری در چین دخیل هستند.
شیوع مایکوپلاسما در سال 2023
اسکات گوتلیب، رئیس سازمان غذا و داروی امریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در 3 دسامبر گفت: «موج اخیر بیماری، ناشی از عوامل بیماری‌زای شناخته‌شده است و می‌توان آن را کنترل کرد. این موج بیماری قابل گسترش در سطح جهانی نیست؛ بنابراین دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.»سر و کله عفونت‌های مایکوپلاسما هر سه تا هفت سال یکبار پیدا می‌شود و به گفته CDC، چین در سال‌های 2011، 2015 و 2019 نیز شاهد افزایش موارد مبتلا به این بیماری بوده است، بنابراین وقوع این موج بیماری در سال 2023 تعجب‌آور نیست.
نخستین‌بار که اخباری از وضعیت کنونی چین منتشر شد، در برخی از گزارش‌ها از کلمه «مرموز» برای توصیف این شرایط استفاده شد؛ این امر توجهات بین‌المللی را خیلی به خود جلب کرد، اما با گذشت زمان و دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد این موج بیماری، نگرانی‌ها کاهش یافت. همانطور که جنیفر نوزو، اپیدمیولوژیست و مدیر مرکز همه‌گیری در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون، در‌این‌باره اطمینان داد: «افزایش موارد ابتلا به مایکوپلاسما در میان کودکان چینی، آنقدر‌ها هم مرموز نیست.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1091957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

چالش تغییر تعرفه های گمرکی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی

هزینه5میلیونی برای هر ایرانی/بازگشتسرانه حقیقیبه سطح سال90

ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است

اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور

پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

رشد23 درصدی منابع 600 هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس

رئیس‌جمهور: ایران می‌تواند به فرآوری معادن در آفریقا کمک کند

کشف انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان

حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند