ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اولین قطارهای چینی چه زمانی به تهران می رسند؟ آسیا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران جزییات قرار داد واگن های چینی را تشریح کرد.

شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با اکوایران درباره آخرین دستاوردهای سفر به چین، گفت: روز 28 مهرماه 1402 دو تفاهم‌نامه و دو قرارداد با طرف‌های چینی امضا کردیم. تفاهم‌نامه‌ها در راستای توسعه همکاری‌های مجموعه شهرداری تهران با شُرکای چینی بود.
وی افزود: یکی از این دو تفاهم‌نامه در ادامه استفاده از ظرفیت مجوز خرید 1050 دستگاه واگن برای متروی شهر تهران است. برای تولید 259 دستگاه شبیه به همان چیزی که در کنسرسیوم 630 وجود دارد، یک تفاهم‌نامه با طرف چینی منعقد شد. عملاً می‌توانیم بگوییم با عملیاتی شدن این تفاهم، از ظرفیت 1050 دستگاه استفاده کردیم.
شیخ‌طاهری ادامه داد: موضوع دوم به ایجاد ظرفیت جدید برای واگن‌سازی تهران برمی‌گردد. این شرکت به‌عنوان تنها مجموعه تولیدکننده واگن در ایران است که متولی اصلی آن شهرداری تهران است. برای اجرای قرارادهایی که درباره آن صحبت شد، لازم است زیرساخت مناسبی وجود داشته باشد؛ زیرساخت کنونی پاسخگوی تولید این حجم از واگن را ندارد.
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران اضافه کرد: سهم داخلی‌سازی در قراردادهایی که منجر به خرید 1500 دستگاه واگن در 20 سال گذشته شده، به سطح داخلی‌سازی کمتر از 30 درصد رسیده است. بنا بر این است تا در فاز نهایی قرارداد خرید 630 دستگاه واگن به حجم داخلی‌سازی 55 درصد برسیم.
وی این اقدام را به معنی دو برابر کردن ظرفیت واگن‌سازی تهران نسبت به 20 سال گذشته دانست و گفت: بنابراین لازم است برای اینکه قادر به داخلی‌سازی بشویم، ظرفیت‌سازی کنیم. با امضای تفاهم‌نامه دوم افزایش ظرفیت و توسعه شرکت واگن‌سازی تهران را بالا خواهیم برد. تمام سهامداران توافق کردند که در قالب یک برنامه مهندسی و جامع به توسعه زیرساخت‌های تولید و افزایش حجم داخلی‌سازی واگن‌ها اقدام کنند.
شیخ طاهری با اشاره به انعقاد دو قرارداد طی سفر شهردار تهران به پکن، عنوان کرد: دو قرارداد هم در کنار این دو تفاهم‌نامه امضا شد. این قراردادها دقیقاً به قرارداد 630 دستگاه اشاره می‌کند. قرارداد 630 دستگاه را یک کنسرسیوم قرار است اجرا کند. وظیفه مدیریت این کنسرسیوم و تولید قطار در این قرارداد را شرکای چینی به عهده دارند؛ چراکه ما دانش تولید قطار را به صورت کامل در ایران نداریم.
مدیرعامل واگن‌سازی تهران خاطرنشان کرد: بنابراین مسئولیت این بخش با ما نیست، اما شرکت واگن سازی تهران به عنوان پیمانکار اصلی این قرارداد، در این کنسرسیوم حضور دارد و در راستای روشن شدن وظایف این شرکت، لازم بود قراردادی بین ما و طرف چینی منعقد و سهم و مبلغ پرداختی شرکت واگن‌سازی تهران دقیقا مشخص بشود.
وی با بیان اینکه یکی از این دو قرارداد، قراردادی خواهد بود که وظایف، حدود و اختیارات و سهم واگن سازی تهران از این کنسرسیوم مشخص می‌کند، اظهار کرد: در قراردادی که با طرف چینی بستیم، این موضوع شفاف شد. لکن برای اجرای این قرارداد لازم است که بخش‌هایی از دانش تولید واگن که ما در کشور نداریم به ایران منتقل شود.
شیخ طاهری بیان کرد: قرارداد دوم، قرارداد «انتقال تکنولوژی» است؛ در طول 20 سال گذشته همواره برای پوشش سطح داخلی‌سازی که حداکثر 30 درصد بود، بخش‌های ساده‌ای از واگن مترو در ایران تولید می‌شد. مانند مونتاژ بدنه یا نصب تزئینات داخلی و یا بخش‌های کوچک برقی. اما در این قرارداد شریک چینی قبول کرده است تا دانش تولید اصلی‌ترین بخش مترو (بوژی) را در اختیار شرکت واگن‌سازی تهران قرار دهد. ما در این قرارداد قادر خواهیم بود که تعداد 840 بوژی را در ایران به‌طور کامل تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران با بیان اینکه بوژی اصلی ترین بخش واگن است که آلات ناقله و تجهیزات ترمز روی آن می‌نشینند، گفت: بنابراین بوژی چارچوب اصلی یک واگن است. عملا کارخانه‌ای که واگن‌ساز است باید بوژی‌ساز هم باشد. ما به دلیل اهمیت این بخش از واگن‌ها طی 6 ماه مذاکره با طرف چینی برای اولین بار موفق شدیم تا طرف چینی را متقاعد به انتقال دانش تولید بوژی در قالب قرارداد به کشور کنیم.
وی ادامه داد: در این قرارداد ما به عنوان دانش‌پذیر و شرکت چینی به عنوان انتقال‌دهنده دانش باید شرایطی را فراهم کنیم که در پایان ما قادر باشیم 840 بوژی را در ایران تهیه کنیم. این یک توفیق بزرگ برای ماست و با این اتفاق ما گام بسیار بزرگی را به سوی داخلی‌سازی به معنای واقعی برداشیتم و انشالله در آینده تولید کامل واگن بسیار ساده‌تر از گذشته خواهد شد.
شیخ‌طاهری با اشاره به تأثیر حضور شهردار تهران در این سفر گفت: با حضور آقای زاکانی اتفاقات خوبی در این سفر افتاد؛ از جمله اینکه طرف چینی قبول کرد که هزینه انتقال تکنولوژی را به میزان 50 درصد کاهش بدهد. اتفاق دوم برنامه‌ریزی برای کاهش مدت زمان تولید و تحویل بود. مقرر شد که اولین واگن‌ها را حدود یک‌سال آینده به ایران وارد کنیم.
مدیرعامل واگن‌سازی تهران در پایان ابراز امیدواری کرد اولین سری از قطارهای جدید مترو تا اواخر سال آینده به تهران برسند و مجموع قرارداد نیز حداکثر ظرف مدت 50 ماه تکمیل و تحویل ایران شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1075151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقلیم کردستان عراق می‌خواست با ایران تنش‌زدایی کند

حمله کیهان به «شرق»: باز هم که دروغ نوشتی

تصاویری از وحشی‌گری پلیس آمستردام علیه دانشجویان حامی فلسطین

بیل مکانیکی سلاح پلیس هلند برای مقابله با دانشجویان معترض!

بذرپاش: 2 میلیون و 560 هزار ‌واحد مسکن در حال ساخت دا‌ریم‌

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران: شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها در صف تخصیص ارز به دنبال رانت‌خواری هستند

یه چراغ قوه با 8 تا کار ... فقط 248 تومان

سرمقاله خراسان/ کار ناتمام «انتخاب» را فردا تمام کنید

سرمقاله کیهان/  تشکر از دادستان محترم و یک پرسش!

سرمقاله وطن امروز/ جنگ صهیونیست‌ها علیه کودکان و مادران

سرمقاله فرهیختگان/ در رثای کار

سرمقاله شرق/ غرق‌شدگی

سرمقاله اعتماد/ فرصتی برای توسعه عادلانه و پایدار

سرمقاله ایران/ از نمایشگاه 1981 فرانکفورت تا نمایشگاه 1403 تهران

سرمقاله رسالت/ فصل پیروزی ملت

سرمقاله دنیای اقتصاد/ دانش ناقص یا منافع بازیگران؟

سرمقاله تعادل/ خط لوله برد- بردی به نام صلح

تجمع اعتراضی 100 کارمند اتحادیه اروپا علیه جنایات اسرائیل در غزه

طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران

تجارت آمریکا و ایران 2 برابر شد

تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی

پوتین در دیدار با پاشینیان: روابط در حال پیشرفت است

آخرین تحولات غزه، محور رایزنی اسماعیل هنیه و هادی العامری

سنگ تمامِ کیم‌جونگ برای پوتین: از آرمان مقدس روسیه حمایت می‌کنم

حمله تروریستی در پاکستان، 7 کُشته برجای گذاشت

منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟

خبر جدید وزیر کار برای یارانه‌بگیران

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت

پوتین و پاشینیان دیدار کردند

اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است

گروسی دلواپسِ رزمایش هسته‌ای روسیه شد

خط و نشان بایدن برای نتانیاهو: به رفح حمله شود، به اسرائیل سلاح نمی‌دهیم

هشدار پزشکان بدون مرز درباره وضعیت وخیم غزه

اردوغان پشت روسیه درآمد

حماس، هدف اسرائیل برای مذاکرات را فاش کرد؛ پوششی برای حمله به رفح است

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

عصر ایران: به جای سرک کشیدن به «بستر» دیگران ، حواس تان به «سفره» مردم خودمان باشد

آمریکا و اسرائیل به نقطه شکست رسیدند؟

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

ترور یک اسرائیلی در مصر همزمان با آغاز یورش به رفح

آمریکا: حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم

لحظه موشکباران مواضع نظامیان صهیونیست