ایرانیان جهان

آخرين مطالب

اپل و گوگل ثابت کردند نرم‌‌افزار دوربین از مگاپیکسل‌‌‌های آن مهم‌‌تر است ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - بسیاری از گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت دوربین‌هایی 48 و حتی 64 مگاپیکسلی دارند؛ پس چرا هنوز پیش‌گامان این صنعت از حسگرهای 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند؟

قدرت دوربین عاملی تعیین‌کننده در گوشی‌های هوشمند امروزی محسوب می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، گوشی‌هایی مانند پیکسل 4 گوگل و آیفون 11 اپل ‌با تمرکز ویژه روی دوربین به بازار عرضه شده‌اند. علاوه‌براین، پدیده‌ی عکاسی مختص بازار پرچم‌داران نیست و برخی مواقع، گوشی‌های پرفروش و ارزان‌قیمت نیز تصاویر بسیار باکیفیتی ثبت می‌کنند. مقاله‌ی مرتبط:
ترکیب‌کردن پیکسل‌‌ها (Pixel Binning) در دوربین گوشی‌های هوشمند چیست؟
بااین‌حال، این دو بازار در فلسفه‌ی انتخاب دوربین کاملا باهم تناقض دارند. تلفن‌های‌ هو‌‌شمند مقرون‌به‌صرفه‌تر، به حسگرهای 48 و 64 مجهزند و به‌زودی به حسگر 108 مگاپیکسلی مجهز خواهند شد و از تئوری قدیمی «اعداد بزرگ‌تر نشانه برتری است» استفاده می‌کنند. باوجوداین، اگر از اپل و گوگل و سامسونگ بپرسید، آن‌ها به‌شما خواهند گفت فقط 12 مگاپیکسل نیاز شما را برآورده می‌کند. به‌نظر می‌رسد نتایج نیز با ادعای آن‌ها همخوانی داشته باشد.
مراقب وسوسه‌های مگاپیکسلی باشید
دوربین‌های دارای وضوح بالا که در بازار می‌بینیم، تصاویر بسیار مبهمی ثبت می‌کنند که فاقد جزئیات به‌نظر می‌رسند. دلیل این امر آن است که برای ایجاد تصویر کم‌نظیر به عاملی بیش از تعداد پیکسل‌ها لازم است؛ ازجمله لنز باکیفیت و الگوریتم‌های پردازش تصویر برای افزایش کیفیت تصویر پایانی. البته برخی از گوشی‌های مجهز به رزولوشن بیشتر مانند هواوی میت 30 پرو می‌توانند تصاویری با جزئیات بیشتر ثبت کنند؛ اما گوشی‌هایی اقتصادی با رزولوشن مشابه، چنین توانایی‌ای ندارند. درحالی‌که مگاپیکسل بیشتر روی کاغذ عالی به‌نظر می‌رسد، تبدیل آن به تصاویر باکیفیت هنر دیگری است
اگر هنوز قانع نشده‌اید، تصویر زیر را مشاهده کنید: آنر 9 ایکس 48 مگاپیکسلی درمقابل گوشی گوگل پیکسل 3 با رزولوشنی 12 مگاپیکسلی. این مقایسه‌ براساس قیمت نیست؛ اما نکته‌ای را اثبات می‌کند که در مقایسه‌ی مگاپیکسل وجود دارد. کاملا مشخص است که کدام محصول جزئیات بیشتری ثبت می‌کند.


دلیل اصلی این امر آن است که حسگرهایی با مگاپیکسل بیشتر همگی از فناوری ترکیب‌کردن پیکسل‌ها (Pixel Binning) و به‌جای فیلتر رنگی مرسوم بایر ( Bayer )، از الگوی فیلتر چهارگانه ( Quad-Bayer ) استفاده می‌کنند. درحقیقت، این دوربین‌ها وضوح رنگی نزدیک به یک‌چهارم از تعداد پیکسل‌های خود را دارند؛ بنابراین، اگر دوربین 48 مگاپیکسلی از فناوری ترکیب‌کردن پیکسل‌ها استفاده کند، از نظر جزئیات واقعی بیشتر شبیه به دوربین 12 مگاپیکسلی و دوربین 64 مگاپیکسلی شبیه به دوربین 16 مگاپیکسلی و دوربین 108 مگاپیکسل شبیه به دوربین 27 مگاپیکسل است. بدین‌ترتیب، گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت بعید به‌نظر می‌رسد با لنزهایشان هم نتیجه‌ی مناسبی ارائه دهند. آینده‌ی عکاسی محاسباتی
درحالی‌که گوشی‌های میان‌رده مشغول رقابت مگاپیکسلی با یکدیگر هستند، در چند سال گذشته، پرچم‌داران بازار تغییر بسیاری کمی در سخت‌افزار دوربین خود داده‌اند و درعوض، ازطریق استفاده از عکاسی محاسباتی، قابلیت تصویربرداری خود را بهبود بخشیده‌اند. پیشرفت در پردازش تصویر باعث ایجاد جزئیات بهتر و تعادل رنگ سفید و رنگ‌های دیگر در نور روز و نور کم می‌شود. عکاسی محاسباتی بسیاری از ویژگی‌های موردنیاز دوربین را دراختیار قرار می‌دهد؛ از جمله حالت‌ شب، جلوه‌های بوکه، عمق میدان و تشخیص صحنه به‌‌کمک هوش‌مصنوعی . نمونه‌هایی از عکاسی محاسباتی انجام‌گرفته با کیفیت عالی را در تصاویر کم‌نور اپل و بزرگ‌نمایی ترکیبی پنج‌برابری را در هواوی یا قابلیت عکاسی نجومی را در پیکسل 4 می‌توان یافت.



حالت نور کم و پرتره و آسترو در پیکسل 4 (برای مشاهده در ابعاد اصلی روی تصاویر کلیک کنید) «عکاسی محاسباتی» از مگاپیکسل بیشتر بار تبلیغاتی کمتری دارد؛ اما اپل و گوگل ثابت کردند می‌توان روی آن حساب کرد
پیش‌تر شاهد این بوده‌ایم که قابلیت‌هایی چون حالت شب و بوکه‌ی نرم‌افزاری که درابتدا در انحصار گوشی‌های پرچم‌دار بودند، پس از گذشت حدود یک سال، به میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی نیز راه پیدا کرده‌اند. با‌این‌حال، بهای پردازش پیشرفته‌ی تصویر و سخت‌افزار یادگیری‌ ماشین باعث شده است در‌حال‌حاضر، پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های عکاسی محاسباتی فقط در تلفن‌های گران‌‌قیمت وجود داشته باشند. امروزه، گوشی‌هایی هوشمندی که بهترین دوربین را دارند، تنها به سخت‌افزار پیشرفته‌ی دوربین وابسته نیستند؛ بلکه از قابلیت پردازش تصویر و یادگیری‌ ماشین نیز استفاده می‌کنند. درحالی‌که اپل و هواوی و سامسونگ برای پردازش تصاویر به پردازنده‌ی اصلی گوشی اکتفا می‌کنند، گوگل علاوه‌بر آن به پردازنده‌‌ی هسته‌‌‌ی عصبی (Neural Core) گرایش دارد. استفاده از این تراشه‌ها برای اجرای هرچه‌بهتر الگوریتم‌های پیشرفته‌ی تصویربرداری و جلوگیری از مصرف زیاد باتری کاملا ضروری است. باید به این نکته اشاره کنیم که درنهایت، این قابلیت‌ها راه خود را به تلفن‌های ارزان‌قیمت نیز پیدا می‌کنند و دیگر تولید‌کنندگان نیز ممکن است بالاخره به این نتیجه برسند که بهتر است تمرکز بر رزولوشن دوربین خود را رها کنند و درعوض، داده‌های تصویر خود بهتر پردازش کنند. فعلا گوشی‌های‌ هوشمند میان‌‌رده حسگرهایی با مگاپیکسل بیشتر انتخاب می‌کنند تا خود را به‌عنوان رقیب جلوه دهند؛ اما آینده‌ی عکاسی با موبایل در قابلیت‌های پردازشی پیشرفته و دقیق نهفته است. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/103806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

رئیسی به سمنان سفر کرد

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

رئیس جمهور وارد سمنان شد

مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت